på mitt nattduksbord

Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2.
Ge ditt barn 100 möjligheter Istället för två! : om genusfällor och genuskruz i vardagen
"Om vi hade lekfull jämställdhet skulle det finnas leksaker istället för flick- och pojkleksaker. Berättelser och sagor skulle handla om alla barn istället för bara några få och alla barn skulle få gå på äventyr både i hemmet och ute i världen. De skulle få möjlighet att öva på att vara både självständiga individer och omvårdande relationsexperter, gränsöverskridande och följsamma. I leken skulle det vara fritt fram att öva både grovmotorik och finmotorik, att få brottas och kramas. Lekfull jämställdhet skulle ge barn möjligheten att känna sig trygga i många olika roller och situationer och ge dem tillgång till hela sin fantasi. För i fantasin är allt möjligt. Där flyger bebisar snabbare än jetplan och Spindelmannen steker fantastiskt goda pannkakor."

En bok om att ge barn fler möjligheter i en könsstereotyp vardag. En bok som väcker tankar och ger tips. Det handlar om saker jag vill ska vara självklara för alla men som förmodligen inte är det för det flesta. Jag är inte perfekt, jag har mycket kvar att lära och kan agera mycket klokare i bemötandet med barn många många gånger. Men jag är där i mitt tänk och det är en bra bit på väg. Läs du också!

Kommentarer
Postat av: U

Den ska jag önska åt F i juleklapp! SÅ kan alla vuxna runt om få läsa!

2009-11-19 @ 16:40:45
Postat av: U

Den ska jag önska åt F i juleklapp! SÅ kan alla vuxna runt om få läsa!

2009-11-19 @ 16:41:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0