Dag 11 - Mina syskon

Min storebror. Mange, Mangan, Kakan, Kihlen, Åson...kär bror har många namn. För mig är han världens bäste Mange. Min barndoms idol. 
Det finns ingen som jag byggt så mycket lego med. Vi började speka runt i legolådan tiiidigt på morgnarna för att sedan bygga flera timmar. Tills knäna var rödskavda av gnugg mot heltäckningmatta och tills "Skrot och bygg BA" hade jobbat klart för stunden.
Herre på täppan vann jag nog aldrig. Han kunde inte tillåta sig en förlust mot en 4½ år yngre syster. Lika dålig förlorare som jag. Jag blev argare än argast till hans stora glädje.
Tennis på ladugårdsplanen, kojbygge i skogen, kattungeletande på slindran...vi har lekt och haft otroligt roligt under barndomen. Och såklart kivats en hel del på bästa syskonvis.

Mange. Ingen kan reta mig som du. Du vet vilka knappar du ska trycka på för att göra mig uppretad och ilsk. Du älskar att få mig i spinn. Din jäkel.

Det finns nog ingen som kan få mig att garva som du. Genom dåliga skämt, imitationer och ibland okontrollerat ömsesidigt fjanteri. Förlösande skratt man kan leva länge på.

Hos dig söker jag kraft i jobbiga situationer. I din närhet kan jag bara få finnas, utan en massa prat och förklaringar. Bara få vara jag. Och vill jag älta så lyssnar du. Du ställer upp för mig i alla lägen. Det vill jag tacka dig innerligt för.

Mange. Du är klok och fin. Du lagar skitgod mat och är världens bästa pappa åt min fina guddotter. Du är tjurskallig och fruktansvärt ekonomisk, på gränsen till snål. Du vill ha det som det brukar vara. Du somnar i soffan men säger att du tittar på film fast den slutat för länge sedan. Du kan äta hur mycket som helst och gå ner i vikt och det tycker jag är fuskigt. Vi är hur som helst lika på många vis tycker jag. Kanske framförallt humörsmässigt. Kanske är det därför vi ibland stör oss så mycket på varandra. Kanske därför vi har så sjukt roligt ihop emellanåt.
Finaste du. Nästa år ska jag ringa dig den femte oktober och gratulera. Världens bästa Bror!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0